1. Cechą Malarstwa baroku jest dynamika, którą uzyskuje się dzięki skośnym liniom kompozycyjnym, kontrastom światłocieniowym oraz kontrastom kolorystycznym. Charakterystyczną cechą rzeźby barokowej jest niezwykła dynamika i ekspresja. Postacie pokazywane są w taki sposób by wyrażały stany duszy ludzkiej. Dla podkreślenia dynamiki postacie okrywane są mocno sfałdowaną tkaniną.
2. Rembrandt van Rijn – „ Wymarsz strzelców”, „Lekcje anatomii” Caravaggio – „Złożenie do grobu”, „Wieczerza w Emaus” Diego Velazquez – „Panny dworskie” Peter Paul Rubens – „Zdjęcie z krzyża”
3. Dziełom malarskim w klasycyzmie spokój i harmonię gwarantowały pionowe i poziome linie kompozycyjne; łagodne, przygaszone światło; postacie wyraźniejsze niż tło
4. Malarstwo – Jacques Louis David „Śmierć Marata”, portret konny Stanisława Kostki Potockiego Marcello Bacciarelli – portrety króla i innych władców polski, Rzeźba – Antonio Canova – „Trzy gracje”, „Dedal i Ikar”
5. Charakterystyczne cechy malarstwa realistycznego to: - zerwanie z upiększaniem przedstawionych obiektów - eksponowanie codzienności - akcentowanie relacji społecznych i dokumentacji scen rodzajowych Charakterystyczne cechy malarstwa romantyzmu - malarstwo stało się głównym wyrazicielem myśli, uczuć, pragnień, marzeń i przedstawiało realia życia ówczesnego społeczeństwa - artyści przedstawiają dzieła pełne dynamiki i dramatyzmu
6. „Bitwa pod Grunwaldem”, „Hołd Pruski”, „Rejtan – upadek Polski”, „Kazanie skargi”, „ Zawieszenie dzwonu Zygmunta”, „Konstytucja 3 maja”, „Unia Lubelska”
7. Impresjonizm – kierunek w malarstwie i rzeźbie zapoczątkowany w latach 60. XIX w. we Francji, którego celem było maksymalne zbliżenie do natury oraz subiektywne utrwalanie zjawisk. Malarz impresjonista – starają się uchwycić przelotne wrażenia, jakich doznają obserwując naturę.
8. Techniki impresjonistów - malowali barwami czystymi - odrzucili czerń - plama malarska stała się drobna i nieregularna (technikę tą zwano dywizjonizmem)
Techniki neoimpresjonistów - W płótnach swych stosowali zasadę dywizjonizmu i technikę pointylizmu polegającą na malowaniu drobnymi punktami czystej farby.
9. Claude Monet – „Katedra w Rouen” August Renoir – „Śniadanie wioślarzy” Edgar Degas – „Lekcja tańca”, malował głównie tancerki z teatru Władysław Podkowiński – „Dzieci w Ogrodzie” Józef Pankiewicz – „Lato”, „Targ na kwiaty”
10. Postimpresjonizm – plama malarska staje się jednolita obwiedziona konturem.
Paul Cezanne- odrzucił perspektywę, zbudował nową przestrzeń malarską, nie stosował światłocienia, uprościł kształt przedmiotów, częściowo upodobniając je do figur geometrycznych: „martwa natura z pomarańczami i jabłkami”, „chłopiec w czerwonej kamizelce”, „góra w Saint Victorie”
|