Forum klasy "2e"
1. Cechą Malarstwa baroku jest dynamika, którą uzyskuje się dzięki skośnym liniom kompozycyjnym, kontrastom światłocieniowym oraz kontrastom kolorystycznym.
Charakterystyczną cechą rzeźby barokowej jest niezwykła dynamika i ekspresja. Postacie pokazywane są w taki sposób by wyrażały stany duszy ludzkiej. Dla podkreślenia dynamiki postacie okrywane są mocno sfałdowaną tkaniną.
2. Rembrandt van Rijn – „ Wymarsz strzelców”, „Lekcje anatomii”
Caravaggio – „Złożenie do grobu”, „Wieczerza w Emaus”
Diego Velazquez – „Panny dworskie”
Peter Paul Rubens – „Zdjęcie z krzyża”
3. Dziełom malarskim w klasycyzmie spokój i harmonię gwarantowały pionowe i poziome linie kompozycyjne; łagodne, przygaszone światło; postacie wyraźniejsze niż tło
4. Malarstwo – Jacques Louis David „Śmierć Marata”, portret konny Stanisława Kostki Potockiego
Marcello Bacciarelli – portrety króla i innych władców polski,
Rzeźba – Antonio Canova – „Trzy gracje”, „Dedal i Ikar”
5. Charakterystyczne cechy malarstwa realistycznego to:
- zerwanie z upiększaniem przedstawionych obiektów
- eksponowanie codzienności
- akcentowanie relacji społecznych i dokumentacji scen rodzajowych
Charakterystyczne cechy malarstwa romantyzmu
- malarstwo stało się głównym wyrazicielem myśli, uczuć, pragnień, marzeń i przedstawiało realia życia ówczesnego społeczeństwa
- artyści przedstawiają dzieła pełne dynamiki i dramatyzmu
6. „Bitwa pod Grunwaldem”, „Hołd Pruski”, „Rejtan – upadek Polski”, „Kazanie skargi”, „ Zawieszenie dzwonu Zygmunta”, „Konstytucja 3 maja”, „Unia Lubelska”
7. Impresjonizm – kierunek w malarstwie i rzeźbie zapoczątkowany w latach 60. XIX w. we Francji, którego celem było maksymalne zbliżenie do natury oraz subiektywne utrwalanie zjawisk.
Malarz impresjonista – starają się uchwycić przelotne wrażenia, jakich doznają obserwując naturę.
8. Techniki impresjonistów
- malowali barwami czystymi
- odrzucili czerń
- plama malarska stała się drobna i nieregularna (technikę tą zwano dywizjonizmem)
Techniki neoimpresjonistów
- W płótnach swych stosowali zasadę dywizjonizmu i technikę pointylizmu polegającą na malowaniu drobnymi punktami czystej farby.
9. Claude Monet – „Katedra w Rouen”
August Renoir – „Śniadanie wioślarzy”
Edgar Degas – „Lekcja tańca”, malował głównie tancerki z teatru
Władysław Podkowiński – „Dzieci w Ogrodzie”
Józef Pankiewicz – „Lato”, „Targ na kwiaty”
10. Postimpresjonizm – plama malarska staje się jednolita obwiedziona konturem.
Paul Cezanne- odrzucił perspektywę, zbudował nową przestrzeń malarską, nie stosował światłocienia, uprościł kształt przedmiotów, częściowo upodobniając je do figur geometrycznych: „martwa natura z pomarańczami i jabłkami”, „chłopiec w czerwonej kamizelce”, „góra w Saint Victorie”
Offline